– Programma najaars werkdagen 2017

19 okt 2017

 Werkdagen najaar 2017

Beste mensen,

Op vrijdag 3 en zaterdag 4 november zijn de werkdagen gepland op onze jachthaven.

Zaterdag 4 november sluiten we dit af met de traditionele snertmaaltijd in De Schakel.

Wij hopen u op één of beide dagen te mogen verwelkomen!

Als u van plan bent om  te komen helpen, graag uw aandacht voor het volgende:

De belangrijkste klus die ons te wachten staat is de vervanging van de twee tijdelijke looppaden langs de Zuidsteigers van de haven. De grond die over het middenterrein is verdeeld, is inmiddels voldoende ingeklonken zodat er tegelpaden kunnen worden aangelegd.

Onze inschatting is dat er voor de aanleg van de twee looppaden 16 personen nodig zijn.

De werkzaamheden zullen bestaan uit:

  • Het verwijderen en het opslaan van de steigerplanken die de huidige tijdelijke looppaden vormen.
  • Zand aanvoeren per kruiwagen, storten ervan en aanstampen met een trilplaat, zodanig dat de tegels iets boven de (nieuwe) damwanden uit komen te steken.
  • Tegels en trottoirbanden aanvoeren per kruiwagen.
  • Zwarte grond aanvoeren en storten tegen de aan te leggen trottoirbanden en aanstampen.

Het zou geweldig zijn als de twee looppaden gerealiseerd kunnen worden tijdens deze werkdagen!

In principe vragen wij u of u mee wilt helpen aan bovenstaande klus. Vele handen (“32 stuks”) maken licht werk maar het aanrijden van zand, zwarte aarde, tegels en trottoirbanden is redelijk zwaar werk. Als je met het weghalen van de huidige steigerplanken  met meerdere mensen de steigerplanken optilt  en deze per stuk op kruiwagens afvoert, dan is het goed te doen.

Wij willen echter niet dat u uw lichaam geweld aandoet en kunnen ons uiteraard voorstellen dat leden die last hebben van een zwakke rug uitzien naar wat lichter werk.

Hieronder volgen daarom de klussen, waaronder de bekende najaarswerkzaamheden, die wat minder zwaar zijn en ook uitgevoerd dienen te worden. Deze zijn genummerd.

Als u niet aan de vervanging van de tijdelijke looppaden kunt meewerken, vragen wij u om aan te geven welke van onderstaande klussen u zou kunnen/willen uitvoeren. Geef s.v.p.  meerdere opties aan zodat wij kunnen gaan inplannen. Het is voor ons namelijk handig, in verband met de opstart van de werkdagen, om van te voren te weten wie wat wil/kan gaan doen. Wellicht vindt u het zelf ook prettig om alvast te weten wat er te doen is en wat u het meeste aantrekt.

Laat ons in ieder geval even weten op welke dag(en) u aanwezig zult zijn en wat uw voorkeur heeft.

Mail s.v.p. uw aanwezigheidsdag(en) en de klusnummers waarvoor u opteert naar harryvanegmond@gmail.com . (Graag alleen dit adres gebruiken.)

Wij proberen dan rekening te houden met uw voorkeur.

Als u uw voorkeur heeft opgegeven via het genoemde e-mailadres, krijgt u enkele dagen voor 3 november bericht over de indeling. Als deze indeling u bekend is, neem dan s.v.p. zoveel als mogelijk zelf gereedschap mee voor uw klus. Hier volgt even een opsomming van zaken waar u aan kunt denken:

bezems, (lange) takkenzagen, ladders, rubberhamers, afstrijklatten, emmers, sponzen, zeem, schoonmaakmiddelen zoals vloeibare zeep en azijn, boenborstels, werkhandschoenen, schuurpapier, staalborstel(s), accuboren, verfkwasten, baco, (grote) schroevendraaier(s)…..

Het scheelt ons enorm in de snelheid van de opstart als u de juiste spullen/gereedschappen bij u heeft. Alvast zeer bedankt daarvoor!

Welnu, hier volgt dan een opsomming van de veelal minder zware klussen:

1. Waterslangen afkoppelen (en doorblazen) en opbergen in werkhok.

(benodigd: schroevendraaier, wat touw….)

2. Reddingsboeien weghalen                          (items 1 en 2: één persoon)      

3. Lantaarnpalen/lampen afsluiten              (1 persoon)

(Lamp naast werkhok repareren en als enige niet afkoppelen en daar ook de reddingsboei laten hangen. De verlichting van alle andere lantaarnpalen uitschakelen door de stoppen los te draaien of de schakelaar in de lantaarnpalen om te zetten.)

4. Elektrakasten en lantaarnpalen schoonmaken             (2 personen)

(benodigd: emmer/spons/schoonmaakmiddel ……)

5. Schuren en verven slanghaspels         (2 personen)

(benodigd: staalborstel/schuurpapier/kwast en verf zijn aanwezig)

6. Terrein opruimen   (door allen tijdens het werk)

7. De met gele verf gemarkeerde steigerplanken vervangen. (één persoon)

(benodigd: accuboormachine/bitjes/boortjes …..)

8. Verwijderen vanaf een vlot van planten tussen damwandplanken in gehele haven. (samen met item 9)

(benodigd: mesjes/staalborstel/schaar……)

9. markeren uitklimplaatsen met witte verf bij zwemtrappen/ladders

(verf en kwast zijn aanwezig)

(items 8 en 9: Jan Hartman + nog 1 persoon)

10. Zitbanken uit elkaar halen en opbergen in werkhok. (één persoon)

(benodigd: grote schroevendraaier en baco…..)

(bouten opbergen in de daarvoor bestemde doosjes)

11. Speeltoestellen reinigen en winterklaar maken. (2 personen)

(benodigd: emmer/spons/schoonmaakmiddel…)

Toiletruimte

12. Kitwerk douchebak en WC’s schoonmaken plus aanbrengen nieuwe stootrand douchedeur (samen met item 15)

(benodigd; plastic handschoenen/emmer/spons…./reinigingsmiddel voor kit is aanwezig.)

Noordsteiger

13. Snoeien van de heg tot op borsthoogte en afvoeren van het groenafval.

              (2 personen)

(benodigd: Takkenscharen / werkhandschoenen meenemen)

14. Wilgen knotten op NW punt en afvoeren groenafval (zie item 19)

(benodigd: Takkenscharen / werkhandschoenen meenemen/ trapje meenemen)

Ooststeiger

15. Snoeien laurierkers tot relinghoogte achter Kraantje lek. (items 12 en 15: één persoon)

(benodigd: Takkenscharen (zijn aanwezig)/ werkhandschoenen meenemen)

16. Snoeien van de bomen langs klinkerweg: weghalen dode takken (één persoon)

(benodigd: lange boomzaag en ladder/trap meenemen/ takkenscharen)

Kolksteiger

17. Staalwerk nakijken en bijschilderen (samen met item 18)

(benodigd: schuurpapier meenemen/ verf is aanwezig)

18. Bosschage snoeien en afvoeren groenafval (items 17 en 18: 3 personen)

(benodigd: lange boomzaag en ladder/trap meenemen/ takkenscharen)

19. Wilgen knotten ZW punt en afvoeren groenafval (items 14 en 19: 2 personen)

(benodigd Takkenscharen/ werkhandschoenen en trapje meenemen)

 

Weststeiger

20. Snoeien tot op het hout van alle 6 platanen langs het water. Afvoeren van het groenafval. (2 personen)

(benodigd Takkenscharen / werkhandschoenen en trapje meenemen)

 

Kuipershoekje

21 Zandstrandje verder aanvullen met (flink) wat zand tot een meter of vier vanaf de kant. (één persoon)

 

Opmerking tot slot: aan de taludkant (oostzijde) van de klinkerweg over onze haven mogen geen zaken worden geplaatst. Geen steigerplanken, groenafval, zand en zwarte aarde daar dus deponeren. Hier kijkt RWS/Waterschap streng op toe! Alleen het parkeren van auto’s op het gras wordt gedoogd.

 

Hartelijk dank voor uw aandacht en medewerking!

Vriendelijke groet,

Namens alle bestuursleden,

Ronald Mulder en Harry van Egmond

 

- Herontwikkeling Bodewes werf

12 okt 2017

Het voorontwerp met alle informaties en plaatjes kunt u vinden op de link te klikken
www.zwartewaterland.nl

- Vrije ligplaatsen

12 okt 2017

Voor het seizoen 2018 hebben we op dit moment enkele ligplaatsen beschikbaar.

- Nieuwjaars bijeenkomst 2018

28 sep 2017

Zet u dit alvast in uw agenda: de nieuwjaarsbijeenkomst is wederom bij de Herderin en wel op zaterdagmiddag 6 januari 2018

- eerste najaars storm

18 sep 2017

Bijgaand een paar (mobiele) foto’s van de jachthaven tijdens de eerste
najaarsstorm op woensdag 13 september 2017. In twee tot drie uur tijd steeg
het water een meter. Rond 12 uur waaide het in vlagen 8 Bft. De werksteiger
stond om 15 uur 20 cm onder water!
De schade viel mee: mijn genua was losgebroken, maar gelukkig gered dankzij
de hulp van Dick en drie man uit de jachthaven. Van een andere zeilboot is
helaas de fok kapot gewaaid. Van een aantal boten is het dekzeil afgewaaid
en van enkele moesten de landvasten ruimer worden gezet.
Hans Havers.
IMG_1258

IMG_1262

IMG_1263

Optimisten weekend

11 jul 2017

Optimisten-weekend ondanks slechte weersvoorspellingen groot succes!

In het weekend van 1 en 2 juli heeft er in onze haven een Watersport-weekend plaatsgevonden, waarbij het varen in kleine Optimist-zeilbootjes centraal stond.

Helaas waren de weervoorspellingen voor dit weekend – en met name de zaterdag – uitermate slecht. Veel evenmenten werden daarom op voorhand afgelast. Ook de organisatoren van ons watersportweekend hebben met die gedachte gespeeld, want jonge kinderen laten zeilen in de stromende regen is natuurlijk helemaal niet leuk.

Echter vóórdat we beslissing over al dan niet afgelasten namen, hebben we de onvolprezen Buienradar eens goed bestudeerd en kwamen tot de conclusie, dat er zaterdfag ná 13.00 u er een droge periode zou zijn. Op basis daarvan hebben we dan ook de gok genomen om alleen het zaterdagochtend deel af te lassen, maar ’s middags alsnog met de Optimistjes aan de slag gegaan

Die beslissing was een gouden greep! ’s Middags werd het inderdaad droog, er stond een lekker windje.
In/bij de – extra opgezette, van WSV Genemuiden geleende – partytent werd eerst uitleg gegeven over de elementaire begrippen van het zeilen, de namen van de boot-onderdelen, iets over de wind.
Omdat dit verhaal gericht was op kinderen moest dat natuurlijk in “Jip en Janneke”-taal plaatsvinden. Het bleek, dat vooral onze penningmeester, Remco Eenkhoorn, daar erg bedreven in is. Nu is dat niet zó vreemd, omdat hij gedurende een aantal zomers zeilinstructeur bij een gerenomeerde zeilschool is geweest en toen ook veel ervaring heeft opgedaan met Optimisten.

Aan het evenement namen – ik heb ze niet helemaal precies geteld – zo’n 15 kinderen deel. Het was leuk om te zien, dat sommigen van hen vo zelfvertrouwen direct in een bootje stapten, terwijl er bij anderen toch een bepaalde schroom/angst te zien was.
Het mooie was, dat op beide situaties door de begeleiding op professionele wijze werd .gereageerd (en ik kan dat weten, want ooit heb ik een sociaal-pedagogische opleiding gevolgd) .
Het enthousiasme van het ene kind werd goed opgepakt en de ook met de schroom van het andere werd goed omgegaan. Het resultaat was in ieder geval, dat aan het eind van het weekend alle kinderen gevaren hadden!

Bij erg kleine en/of onzekere kinderen ging een van de ouders mee het bootje in (het was al een koddig gezicht, om b.v. de lange Bastiaan Tamminga helemaal opgevouwen voor het zwaardkastje te zien zitten), terwijl er steeds enkele rubberbootjes mee voeren, waarvan af de instructies geroepen werden. Zoals: zeil wat aantrekken; roer van je af!; Door de wind!; Vaar op die ton af!

Op de kolk waren 2 boeien uitgelegd, waar omheen gevaren kon worden. Op de wal bij de “Condoor” stonden ouders, opa’s en oma’s te kijken en de jonge zeilers aan te moedigen. Gewoon een heel fijn sfeertje!
Behalve kinderen hebben ook vaders/moeders, die (nog) niet zo goed in het zeilen zijn, pogingen gedaan om in de bootjes te varen. En ….ook zij hebben zodoende de basis-vaardigheden opgedaan.
Zondags is er weer met veel enthousiasme gevaren.

De 6 beschikbare Optimist-bootjes waren overigens van het Watersportverbond tegen een lage vergoeding geleend.

Naast het zeilen zou er ook gelegenheid zijn om overtollige watersportartikelen te verkopen. Het bleek handiger om dit vanuit de achterbak van auto’s te doen. Grote omzetten zijn er die middag niet gemaakt. Maar toch heb ik gezien, dat er een zwemvest; een paraplu ankertje; stootwilhouders e.d. verkocht werd.

’s Avonds was er gelegenheid om met elkaar te BBQ-en. Wel moest je zelf de spullen meenemen. Aan het BBQ-en namen helaas niet zoveel mensen deel (toch afgeschrikt door de slechte weersvoorspellingen), maar de sfeer was er goed!

Zondagmiddag werd afgesloten door aan de aanwezige kinderen, die deelgenomen hadden een heuse medaille uit te reiken! Deze werd dan ook vol trots gedragen!

Het hele weekend door heb ik gehoord: Wat leuk! Moeten we volgend jaar weer doen! etc.

Zie voor sfeer imprerssies de foto’s.

Iedereen, die heeft meegewerkt! Heel erg hartelijk bedankt.

Hans de Graad, secretaris JHV De Nadorst .

IMG_1418

IMG_1459

IMG_1600

IMG_1505

IMG_1490

IMG_1568

IMG_1636

IMG_1673

1 juli watersport evenement

14 jun 2017

Zaterdag 1 juli is er een gezellig watersport evenement georganiseerd in onze haven. meer informatie vind u op bijgevoegd document.
1 Juli 2017 Watersportweekend Jachthaven De Nadorst Definitief

havenplan 2017

02 apr 2017

De indeling van onze haven voor het seizoen 2017.
(Z= Zeilboot, M= motorboot)

2017 HAVENPLAN

Elfstedenweek 2017

14 mrt 2017

Hierbij voor de liefhebbers:informatie over de Friesche Elfstedenweek.
Elfstedenweek folder 2017

nieuwsbrief watersportverbond

27 feb 2017

Beste Mensen,
onder “vaarinfo – watersportverbond” kun je een link naar de online nieuwsbrief (Febr. 2017) van het watersportverbond vinden.
Nog iets meer dan een maand en dan begint het watersportseizoen weer. Voor die tijd moet er waarschijnlijk het nodige aan de boot gebeuren en ook de haven moet weer zomerklaar gemaakt worden. Eerder heb ik jullie bericht gezonden over het feit, dat wij op zaterdag 11 maart een extra werkdag willen houden om het zandbed e.d. voor de nieuw aan te leggen tegelpaden aan de zuidzijde van de haven aan te kunnen leggen. Op de reguliere werkdagen van vrijdag 17 en zaterdag 18 maart (met snert) moeten die tegelpaden dan echt gelegd worden.
Oorspronkelijk hebben wij gecommuniceerd dat de werkdagen op 24 en 25 maart zouden zijn, dit bericht was dus onjuist.
Zaterdagmorgen 25 maart reserveren we wel als reserve werkdag, voor het geval wij het weekend er voor de werkzaamheden niet helemaal hebben kunnen afronden.
Dinsdagavond 14 maart is de algemene leden vergadering in de Schakel. Een dezer dagen zal ik jullie de agenda en de bijbehorende stukken sturen.

Graag tot ziens op de werkdagen en/of op de ledenvergadering.
met vriendelijke groet, Hans de Graad, secretaris JHV De Nadorst (tel 06-51076460)